Berikut juga merupakan salah satu tugasan individu dalam kursus ini. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua pembaca.
Fungsi Penanda Wacana
Fungsi Penanda Wacana
Penanda
wacana ialah perkataan atau frasa yang menghubungkan sesuatu maklumat dengan
maklumat yang lain dalam wacana. Penanda wacana dapat dikategorikan kepada empat
jenis pula, iaitu maksud tambahan, maksud tentangan, maksud musabab, dan maksud
tempoh.
Di dalam tugasan kali ini saya akan
menerangkan dengan lebih lanjut mengenai fungsi-fungsi penanda wacana di dalam
ayat iaitu menunjukkan maksud tambahan, maksud tentangan, maksud musabab, dan
maksud tempoh.
1. Penanda
wacana menunjukkan maksud tambahan
Penanda
wacana yang menunjukkan maksud tambahan merupakan penghubung yang memberikan maklumat
tambahan kepada sesuatu
perkara yang telah
diperkatakan sebelumnya. Antara penanda jenis ini ialah;
v Dan
v Lalu
v Demikian juga
v Dengan kata lain
v Oleh itu
v Dengan demikian
|
v Selain itu
v Selanjutnya
v Disamping itu
v Sigkatnya
v Tambahan pula
v Malahan
v Lebih-lebih lagi
|
Berikut adalah contoh-contoh ayat
yang menggunakan penanda wacana menunjukkan maksud tambahan dalam ayat
i. Setiap hari dalam musim tengkujuh
sekarang ini hujan sahaja. Hari ini, hujan yang turun
sejak waktu subuh tadi bukannya reda, malahan lebih lebat.
sejak waktu subuh tadi bukannya reda, malahan lebih lebat.
ii. Membaca merupakan suatu amalan yang baik
jika di amalkan. Selain itu, membaca
juga
dapat menambahkan ilmu pengetahuan dan mengisi masa lapang.
dapat menambahkan ilmu pengetahuan dan mengisi masa lapang.
iii. Guru besar menyampaikan ucapan dan kata
alu-aluan. Selanjutnya, beliau
merasmikan
majlis tersebut.
majlis tersebut.
Dalam
ayat tersebut penanda wacana merujuk kepada maksud tambahan berfungsi
menggabungkan maklumat yang baharu dengan maklumat yang lama seperti yang
terdapat di dalam ayat tersebut.
2.
Penanda Wacana Untuk Menunjukkan maksud Tentangan atau Sebaliknya.
Penanda Wacana Untuk Menunjukkan maksud Tentangan atau Sebaliknya.
Penanda
Wacana tentangan pula
ialah penghubung wacana yang menunjukkan
wujudnya pertentangan maklumat
antara satu maklumat yang baharu dengan
maklumat sebelumnya dalam wacana yang sama. Contoh penanda wacana untuk
menunjukkan maksud tentangan atau sebaliknya ialah;
v Tetapi
v Sungguhpun
v Walaupun
v Walau bagaimanapun
v Namun demikian
v Sekiranya tidak
|
v Berbanding dengan
v Berbeza daripada
v Melainkan
v Jika dibandingkan
v Sekiranya tidak
v Sebaliknya dalam masa yang sama
|
Berikut
adalah contoh-contoh ayat yang menggunakan penanda wacana menunjukkan maksud
tentangan atau sebaliknya.
i. Dia sudah tiga bulan berhenti merokok. Namun, sekali-sekala, apabila melihat
rakan-rakan
sepejabatnya merokok, terasa ingin kembali ia hendak menghisapnya.
sepejabatnya merokok, terasa ingin kembali ia hendak menghisapnya.
ii. Pihak Kementerian Kesihatan sering mengeluarkan
panduan serta langkah-langkah pencegahan jangkitan penyakit kronik kepada orang
ramai dari semasa ke semasa.Walau
bagaimanapun, sebilangan orang ramai masih lagi memandang sepi akan usaha ini.
Ayat diatas menunjukkan bahawa perkataan “namun” dan “walau bagaimanapun” untuk menghubungkan ayat tunggal dan ayat majmuk. Secara yang lebih muda, perkataan diatas menunjukkan pembentukan seperti berikut.
Ayat
tunggal: Dia sudah tiga bulan berhenti
merokok.
Ayat majmuk: Sekali-sekala, apabila melihat rakan-rakan sepejabatnyamerokok, terasa ingin kembali ia hendak menghisapnya.
Ayat majmuk: Sekali-sekala, apabila melihat rakan-rakan sepejabatnyamerokok, terasa ingin kembali ia hendak menghisapnya.
Penanda
wacana: namun
Ayat
tunggal: Sebilangan orang ramai masih
lagi memandang sepi akan usahaini.
Ayat
gabungan: Pihak Kementerian Kesihatan
sering mengeluarkan panduanserta langkah-langkah pencegahan jangkitan penyakit kronik
kepada orangramai dari semasa ke semasa
Penanda
Wacana : Walau bagaimanapun
3. Penanda
wacana untuk menunjukkan sebab
Penanda
wacana penghubung musabab ialah penanda wacana yang merupakan sebabberlakunya
sesuatu. Contoh penanda wacana jenis ini ialah;
v Jadi
v Oleh itu
v Kerana itu
v Oleh sebab itu
v Oleh hal yang demikian
v Akhirnya
v Akibatnya
v Sebagai akibat
v Akibat daripada
v Kesudahannya
v Hasil daripada
|
v Inilah sebabnya
v Berdasarkan
v Berasaskan
v Bagi tujuan ini
v Kerana
v Oleh sebab
v Sekiranya begitu
v Dalam keadaan ini
v Kesimpulannya
v Keputusannya
v Rumusan daripada
|
Berikut adalah
contoh-contoh ayat yang menggunakan penanda wacana menunjukkan sebab.
Contohnya:
i.
Bahasa
Melayu termaktub dalam
perlembagaan sebagai bahasa
kebangsaan danbahasa rasmi
negara. Oleh yang demikian, kita
harus tidak ragu-ragu menggunakanbahasa tersebut dalam semua bidang dan urusan.
ii.
Semua pihak harus menyahut seruan
Perdana Menteri agar berjimat serta berhematberbelanja. Dengan ini, kegiatan penabungan wang dapat dibuat.
iii.
Sebelum memulakan perjalanan, kita patut
memastikan kenderaan dalam keadaan baik.
Ketika memandu kenderaan,
wajarlah memandunya dengan
cermat sertamematuhi arahan trafik daripada papan
tanda jalan raya. Maka itu,
kemalangan dapatdielakkan dan jiwa kita selamat
Ayat i.
kita
harus tidak berasa
ragu-ragu untuk menggunakan
bahasa Melayu dalam semua bidang dan urusan kerana jaminan bahawa bahasa Melayu
itu sudah termaktub dalam perlembagaan, yakni telah diangkat sebagai bahasa
rasmi dan bahasa kebangsaan negara.
Ayat ii.
kegiatan penabungan wang dapat dibuat jika semua
pihak berbelanjasecara cermat dan berhemat menurut saranan Perdana Menteri.
Ayat iii.
kemalangan jalan raya dapat dielakkan dan jiwa akan
selamat kerana kita memandu kenderaan dengan cermat, mematuhi papan tanda jalan
raya, serta kenderaan yang digunakan berkeadaan baik. Maka menjadi penanda
penghubung musabab dalam ayat ini.
4.
Penanda Wacana Yang menunujukkan Maksud
Ketika atau tempoh.
Penanda
penghubung tempoh ialah penanda penghubung yang menunjukkan urutan masa atau
siri berlakunya sesuatu perkara atau hal. Contoh penanda wacana jeni ini ialah;
v Selepas itu
v Berikutan itu
v Pada ketika itu
v Pada masa ini
v Kini
v Pada masa yang sama
v Seterusnya
v Sejurus selepas itu
v Akhirnya
v Pada mulanya
v Pertamanya
v Pada zaman
v sementara
|
v dengan serta-merta
v sejenak selepas itu
v lama-kelamaan
v buat kali terakhir
v pada kali kedua
v sementara itu
v pada saat ini
v kemudiannya
v sebagai permulaan
v sebagai pendahuluan
v sebagai penutup
v merujuk kepada
|
i.
Pertama
selekoh di situ sungguh berbahaya, kedua
papan tanda amaran telah tiada lagi, dan ketiga
jalan rayanya licin.
ii.
Apabila dilihat oleh mereka guru
disiplin sekolah tiba, maka semua murid yang berbuat bising
itu segera diam.
iii.
Mula-mula
dikepalnya ubi tumbuk ini kecil-kecil, kemudian
dimasukkannya kedalam mulut, lalu
dikunyahnya lumat-lumat, akhirnya
ditelannya dengan cermat.
Maklumat
yang dipaparkan dalam ayat (i) – (iii) digabungkan secara berurutan satu demi
satu dengan menggunakan penanda urutan lalu membentuk gabungan ayat yang utuh dan
bermakna.
Dalam
ayat (i), maklumat-maklumat tentang selekoh berbahaya, papan tanda amaran dan
jalan raya licin digabungkan dengan menggunakan penanda tempoh pertama, kedua
dan ketiga.
Dalam
ayat (ii) pula, penanda wacana tempoh maka menggabungkan maklumat urutan masa
murid-murid melihat guru disiplin sekolah tiba, dengan masa tindakan
murid-murid segera diam.
Ayat
ke iii pula, memaparkan dan menggabungkan urutan maklumat secara tersusun satu
demi satu, iaitu bermula dari ubi tumbuk itu dikepal, dimasukkan ke dalam
mulut,dikunyah hinggalah kepada tindakan yang terakhir, iaitu menelannya dengan
cermat, dengan menggunakan penanda wacana
penghubung tempoh kemudian,
lalu, dan akhirnya.
BIBLIOGRAFI
Andri Wicasono
dan Ahmad Subhan Roza. (2015). Teori
Pembelajaran Bahasa (Suatu
Catatan Singkat). Yogyakarta. Penerbit Garudhawaca.
Catatan Singkat). Yogyakarta. Penerbit Garudhawaca.
Asmah Haji Omar. (2008). Nahu Kemas Kini Panduan Bahasa Yang Baik. Kuala Lumpur.
Publishing Sdn Bhd.
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul dan Adenan Ayob.(2012).
Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim Perak. Emeritus Publications.
Nik Safiah
Karim, Farid M Onn, Hashim Haji Musa, dan Abdul Hamid Mahmood.(2008).
Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sulaiman Masri.(1997). Tatabahasa Melayu. Shah Alam. Fajar Bakti Sdn Bhd.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan