Isnin, 25 April 2016

Ciri Runtutan Menurut F.J.D' Angelo




Tugasan Individu



1.0  Pengenalan

Wacana berasal daripada kosa kata Jawa, iaitu ‘wocono’. Perkataan ‘wocono’ pula terbit daripada ‘woco’ yang bermaksud baca. Wacana juga dipercayai berasal daripada perkataan bahasa Inggeris iaitu ‘discourse’. Perkataan ‘discourse’ terhasil daripada perkataan bahasa Latin iaitu ‘discursus’, iaitu larian ke dan lari.
Mnurut Edmondson (1981:4) dalam buku Pengajaran Wacana yang ditulis oleh Henry Guntur Tarigan, wacana adalah suatu peristiwa berstruktur yang ditunjukan dalam perilaku linguistik sedangkan teks adalah suatu urutan ekspresi linguistik berstruktur yang membentuk suatu keseluruhan yang padu.
Menurut Sanat Md Nasir (1986), wacana merujuk kepada teks, iaitu unit bahasa yang melebihi unit teks. Unit teks boleh berdiri sebagai satu ayat sama ada secara fonik atau grafik. Dalam pengertian yang lebih luas, wacana adalah rentangan ujaran yang berkesinambungan antara satu sama lain berdasarkan urutan kalimat-kalimat secara individual.
Ciri-ciri wacana dapat dikategorikan kepada beberapa komponen. Antara komponen tersebut ialah runtutan. Runtutan turut dikenali sebagai koherensi. Menurut Tatabahasa Dewan (2008:525), runtutan merupakan kesinambungan idea yang terdapat dalam sesebuah wacana sehingga teks itu bermakna. Menurut Kamus Besar Indonesia (2008), koherensi juga dikenali sebagai kohesi yang bermaksud hubungan logik antara bahagian karangan atau antara kalimat dalam satu paragraf.
Tokoh bahasa iaitu F.J.D’ Angelo atau nama sebenar beliau, Frank Joseph D’Angelo telah mengkaji ciri-ciri runtutan. Dalam karyanya Process and Thought in Composition, beliau telah menyenaraikan sebanyak 15 ciri-ciri runtutan iaitu penambahan, rentetan, pronomina (kata ganti diri), pengulangan, sinonim, keseluruhan bahagian, kelas anggota, penekanan, perbandingan, pertentangan, simpulan, contoh, kesejajaran (paralel), lokasi dan waktu.




2.0  Ciri Runtutan Menurut Pendapat F.J.D’ Angelo

Setiap bahagian karangan perlu mempunyai pengaturan secara rapi dari segi penyataan, gagasan, fakta dan idea-idea agar menjadi suatu untaian yang logik sehingga mudah untuk difahami maklumat yang ingin disampaikan kepada pembaca. Berikut merupakan 15 ciri-ciri runtutan yang telah disenaraikan oleh F.J.D’ Angelo :

2.1  Penambahan
Ciri pertama yang terdapat dalam runtutan ialah penambahan. Penambahan ini juga dikenali sebagai penghubung aditif. Contoh:
i.                    Masalah pencemaran air sungai ini harus diselesaikan oleh pihak bertanggungjawab dan ketua kampung serta penduduk setempat.
ii.                   Golongan kaya dan miskin, tua dan muda, juga anak-anak yatim tetap dapat menjamu selera bersama-sama tanpa mengira pangkat dan usia.

Perkataan dan, serta dan juga menunjukkan unsur penambahan idea dalam i dan ii bagi mewujudkan kesinambungan idea.


2.2  Rentetan
F.J.D’ Angelo menyenaraikan rentetan sebagai salah satu daripada ciri yang perlu ada dalam runtutan. Hal ini bermaksud, gagasan antara satu idea dan idea lain perlu berangkai atau berurutan. Contoh:
                                            i.            Teknik menggunakan Tetingkap sangat mudah! Pertama, kita mesti klik butang minimum dalam bar tajuk tetingkap. Kedua, kita akan klik butang maksimum dalam bar tajuk tetingkap untuk membesarkannya. Kemudian, kita boleh klik butang kembali ke asal (restore) untuk mengembalikan tetingkap kepada saiz sebelumnya. Seterusnya, kita klik butang tutup dalam bar tajuk tetingkap untuk menutup tetingkap.

Perkataan pertama, kedua, kemudian dan seterusnya merupakan kata yang menunjukkan urutan dan rangkaian dalam kesinambungan idea sesebuah wacana.

2.3  Pronomina (Kata Ganti)
Pronomina atau Kata Ganti turut disenaraikan dalam ciri-ciri yang terdapat dalam runtutan. Penghubung Kata Ganti ini terdiri daripada Kata Ganti Diri, Kata Ganti Petunjuk, Kata Ganti Nama Tempat dan sebagainya. Contoh:
i.                     Ini rumah saya. Itu rumah kamu. Rumah saya dan kamu berdekatan. Jadi, kita berjiran.
ii.                  Alif tinggal di sana. Aina pula tinggal di sini. Mereka berdua merupakan sepasang suami isteri.

Penghubung Kata Ganti Diri boleh ditemui dalam kedua-dua i dan ii iaitu saya dan kita (Kata Ganti Diri Pertama), kamu (Kata Ganti Diri Kedua) serta mereka (Kata Ganti Diri Ketiga). Penghubung Kata Ganti Nama Tunjuk terdapat dalam i iaitu ini yang menunjukkan sesuatu yang dekat dan itu pula menunjukkan sesuatu yang jauh. Dalam ii, terdapat Kata Ganti Tempat iaitu sana yang menunjukkan tempat yang jauh manakala sini menunjukkan tempat yang dekat. Kata Ganti tersebut memberikan unsur bersangkut paut dan berhubungan dalam i dan ii.

2.4  Pengulangan
Pengulangan juga turut dikenali sebagai repetisi turut disenaraikan sebagai ciri-ciri yang perlu ada dalam koherensi. Pengulangan tersebut dapat dilihat pada sesuatu perkataan yang diulang sebanyak beberapa kali. Contoh:
i.                     Setiap musuh mesti dihapuskan. Setiap cabaran mesti dihadapi dengan tabah. Setiap perbuatan pasti mendapat balasan. Setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.
ii.                  Hidup ini adalah satu perjuangan. Perjuangan dalam mencari kebenaran. Perjuangan mengejar ilmu pengetahuan. Perjuangan untuk meneruskan kehidupan. Perjuangan yang tiada penghujungnya.
     
      Dalam i, terdapat perkataan setiap yang diulang sebanyak 4 kali. Perkataan perjuangan yang terdapat dalam ii pula diulang sebanyak 5 kali. Hal ini demikian kerana perkataan tersebut bertindak sebagai penegas kepada tajuk yang hendak disampaikan agar lebih difahami dan dapat menghasilkan kesan makna yang puitis.

2.5  Sinonim
Catatan Kamus Linguistik (1997) menyatakan bahawa sinonim merupakan dua kata atau lebih mempunyai makna yang sama atau hampir sama dalam sesuatu bahasa. Contoh:
i.                    Produk kecantikan yang asli lagi tulen boleh dibeli di cawangan terdekat produk tersebut. Pengasas produk kecantikan tersebut merupakan emak kepada Aina. Ibu Aina telah meninggal dunia akibat kejadian rompakan bersenjata di ibu negara. Aina juga sedih kerana kematian kucing kesayangan ibunya yang dilanggar kereta.

Terdapat beberapa perkataan yang sama makna dengan perkataan lain. Perkataan asli sama makna dengan perkataan tulen.Perkataan emak dan ibu serta meninggal dunia dan kematian masing-masing mempunyai makna yang sama. Namun apabila digunakan dalam ayat, maksud perkataan tersebut bergantung kepada konteks ayat. Ciri ini yang memberi variasi dalam runtutan.
2.6  Keseluruhan Bahagian
Menurut pendapat F.J.D’ Angelo, pertuturan dan penulisan yang dihasilkan akan bermula dari keseluruhan isi yang cuba disampaikan, kemudian beralih kepada bahagian-bahagian lain. Contoh:
i.                     Saya membeli buku baru. Buku itu terdiri daripada tujuh bab. Setiap bab terdiri daripada beberapa fasal. Setiap fasal tersusun dari beberapa perenggan. Seterusnya, setiap perenggan mempunyai ayat. Setiap ayat pula terdiri daripada beberapa perkataan.

Buku tersebut merupakan keseluruhan kepada perkara yang ditulis. Manakala bab, fasal, perenggan, ayat dan perkataan merupakan bahagian-bahagian yang terdapat dalam buku iaitu isi yang cuba diterangkan. Strategi umum – khusus merujuk kepada penggunaan kata atau frasa yang membawa makna umum pada bahagian awal ayat sebelum bergerak kepada makna khusus pada bahagian tengah atau pengakhiran ayat. Gandingan makna umum dengan makna khusus ini membentuk makna yang tersusun, lancar dan mudah difahami oleh khalayak.

2.7  Kelas Anggota
Ciri kelas anggota lebih kurang sama dengan ciri keseluruhan bahagian. Perbezaannya dapat dilihat apabila kelas anggota lebih fokus terhadap bahagian yang lebih kecil dengan memberikan contoh. Contoh:
i.                     Kerajaan berusaha untuk meningkatkan mutu pengangkutan di negara kita, sama ada pengangkutan darat, laut atau udara.Dalam sektor pengangkutan darat, kerajaan telah menggalakan rakyat untuk memanfaatkan penggunaan kereta api, monorail, teksi dan sebagainya.

Perkataan pengangkutan darat, laut atau udara merupakan contoh kepada pengangkutan dan kereta api, monorail serta teksi merupakan contoh kepada pengangkutan darat. Contoh-contoh itu disebut sebagai anggota dan isi utamanya iaitu pengangkutan merupakan kelas.

2.8  Penekanan
Penekanan yang digunakan dalam sesebuah wacana boleh meningkatkan lagi keruntutan atau perhubungan antara gagasan idea. Terdapat beberapa perkataan yang boleh digunakan untuk menekankan perkara penting dalam ayat. Contoh:
i.                     Akhirnya, jambatan yang menghubungkan kampung kita dengan kampung Unggul dapat dibina dengan sempurna hasil kerjasama kedua-dua belah pihak. Jelaslah hubungan antara kedua-dua kampung masih lagi erat. Sesungguhnya perkara ini memberi manfaat kepada penduduk kampung.

      Perkataan akhirnya, sesungguhnya dan jelaslah dalam contoh di atas merupakan penekan kepada ayat. Perkataan tersebut bertindak untuk menegaskan perkara penting yang terdapat dalam ayat. Penekanan yang terdapat dalam sesebuah wacana atau ayat boleh meninggalkan kesan kepada pembaca atau pendengar.

2.9  Perbandingan
Perbandingan turut dikira sebagai penyumbang kepada runtutan. Perbandingan
berlaku dalam sesebuah wacana apabila penulis cuba membandingkan sesuatu perkara dengan perkara yang lain. Contoh:
i.                    Sama seperti Pak Cik Lukas, kita pun harus mendirikan rumah yang besar. Pembinaan rumah Pak Cik Lukas hampir siap. Mengapa kita tidak berbuat begitu secepat yang mungkin?
Perkataan sama seperti, pun dan begitu menunjukkan perbandingan antara sesuatu perkara. Penulis menggunakan perkataan tersebut untuk membandingkan kita dengan Pak Cik Lukas. Perbezaan dapat dilihat melalui perbandingan yang dibuat dan penulis mengajak pembaca untuk menilai dan mencontohi Pak Cik Lukas.



2.10          Pertentangan
Pertentangan atau kontra digunakan untuk menambahkan lagi kesan koheren dalam sesuatu teks. Pertentangan berlaku apabila wujudnya dua gagasan idea yang bercanggah. Contoh:
i.                     Bidang pertanian di negara kita telah mengalami perkembangan yang pesat akibat daripada kemajuan teknologi. Tetapi, kebanyakan petani masih lagi menggunakan tukang empat kerat, bergantung sepenuhnya pada cuaca dan menggunakan bantuan perkhidmatan kerbau. Namun, hasil mereka jauh lebih banyak daripada hasil pertanian petani moden.

Pada contoh i, terdapat pertentangan melalui perkataan tetapi dan namun.Perkataan tersebut wujud kerana terdapat percanggahan idea antara ayat pertama dengan ayat kedua dan seterusnya. Pengarang menunjukkan pemodenan dalam bidang teknologi tetapi hasilnya bertentangan dengan kemajuan yang ada.

2.11          Simpulan
Simpulan atau hasil wujud dalam sesebuah wacana untuk meningkatkan lagi kesan koherensi. Simpulan ini seolah-olah kita menyimpulkan isi yang dibincangkan dalam sesuatu teks. Terdapat beberapa perkataan tertentu yang menjadi penanda kepada simpulan. Contoh:
i.                    Tuntasnya, masalah obesiti hendaklah diatasi untuk mengelakkan perkara buruk yang timbul sebagai akibatnya. Oleh yang demikian, kita perlu mengamalkan pemakanan seimbang dan lebih kerap bersenam. Membuang lemak dalam badan bukan perkara mudah untuk dilakukan. Jadi, usaha ini memerlukan kesabaran dan kesungguhan.
Perkataan tuntasnya, oleh yang demikan dan jadi merupakan perkataan yang sering digunakan untuk menyimpulkan sesuatu ayat dan idea dalam teks. Kata simpulan ayat ini turut bertindak sebagai penghubung dalam sesebuah wacana.

2.12          Contoh
Melalui contoh yang diberi dalam sesebuah teks, kita dapat mencipta koherensi. Hal ini demikian kerana, setiap contoh yang diberikan pasti berkaitan antara satu sama lain. Contoh:
i.                    Di halaman rumah kami, terdapat sayur-sayuran seperti bayam, kacang panjang, sawi, dan kangkung. Terdapat juga buah-buahan yang ditanam oleh nenek saya, misalnya durian, cempedak, betik dan langsat.
Perkataan bayam, kacang panjang, sawi, dan kangkung merupakan contoh kepada sayur dan perkataan durian, cempedak, betik dan langsat contoh kepada buah. Perkataan ini dilihat saling bersangkut paut kerana kedua-duanya merupakan tumbuhan atau tanaman.
2.13          Kesejajaran (Paralel)
Ciri runtutan berikut dikenali sebagai kesejajaran. Kesamaan struktur dalam pasangan atau siri kata-kata, frasa-frasa atau klausa-klausa yang berhubungan. Gaya ini mensejajarkan beberapa ayat yang berpola sama. Contoh:
i.                    Sewaktu dia datang, saya sedang membaca buku, saya sedang fokus kepada cerita yang dibaca. Jadi, saya tidak mengetahui, saya tidak sedar dia duduk di sebelah saya. Saya terkejut. Kemudian, kami bersalaman dan berpelukan kerana lama sudah tidak bertemu.
Klausa saya sedang membaca buku, saya sedang tekun fokus sejajar dengan klausa saya tidak mengetahui, saya tidak sedar. Perkataan bersalaman pula sejajar dan perkataan berpelukan.


2.14          Lokasi
Lokasi turut disenaraikan sebagai ciri runtutan. Setiap kata yang digunakan untuk menunjukkan lokasi pasti bertindak sebagai penghubung dalam sesebuah teks. Contoh:
i.                    Ayah meletakkan buku di atas meja. Adik pula telah mengambil buku tersebut lalu disimpannya di dalam almari. Apabila abang bertanya kepada adik, adik tidak ingat tempat dia menyimpan buku tersebut dan memberitahu abang buku itu ada di bawah kerusi.
Perkataan di  atas meja, di dalam almari dan di bawah kerusi menunjukkan kata berkaitan lokasi. Perkataan tersebut dilihat sebagai runtutan kerana setiap ayat yang terhasil dapat dihubungkan antara satu sama lain dan ideanya juga bersangkut paut.
2.15          Waktu
Runtutan dalam sebuah wacana turut mengambil kira aspek waktu. Waktu boleh digunakan sebagai alat untuk menghubungkan antara satu idea dengan idea yang lain. Contoh:
i.                    Pada 1 September 2013, Aina telah mendaftar sebagai pelajar di universiti ini. Selama 5 bulan Aina tidak pulang ke kampung halaman kerana sibuk dengan pelbagai aktiviti. Pada awal bulan Februari, Aina pulang ke kampung untuk menghabiskan cuti semesternya.
Teknik penulisan waktu sentiasa berurutan dan secara tidak langsung memberi kesan penghubung dan berkait antara satu sama lain kepada idea. 1 September 2013 5 bulan dan awal bulan Februari memberi kesan urutan waktu dan menghubungkan satu idea dengan idea lain.




3.0 Kesimpulan
            15 ciri-ciri runtutan menurut F.J.D’ Angelo telah berjaya dibincangkan. Ciri-ciri yang diutarakan oleh beliau sangat sempurna dan lengkap. Hal ini demikian kerana setiap aspek runtutan termasuk lokasi dan waktu disentuh dan turut diambil kira sebagai penghubung untuk menghasilkan wacana yang berkualiti.
            Koherensi merupakan hubungan timbal balik yang baik dan jelas antara unsur-unsur yang membentuk sebuah kalimat, bagaimana hubungan antara subjek dan predikat, hubungan antara predikat dan objek. Koheren juga bukan pada satuan teks tetapi ia bergantung kepada kemampuan pembaca atau pendengar dalam menghubungkan makna dan menginterpretasikan suatu bentu wacana.
Wacana yang mantap perlu mempunyai runtutan iaitu penghubung sama ada isi dengan isi, ayat dengan ayat atau idea dengan idea. Hal ini demikian kerana setiap maklumat yang cuba disampaikan akan mudah difahami oleh pembaca dan pendengar. Isi, idea dan ayat tidak berterabur serta gagasannya sentiasa bersangkut paut antara satu sama lain.










Rujukan
Abdul Hamid Mahmood. (2006). Kursus Menguasai Bahasa Melayu Mudah. Tanjong Malim:       Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Abdullah Hassan. (1992). Semantik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdullah Yusof, Alias Mohd Yatim dan Mohd Ra’in Shaari. (2009). Semantik Dan Prgmatik       Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn Bhd.

Henry Guntur Tarigan. (1993). Pengajaran Wacana. Bandung: ANGKASA Bandung.

Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul dan Adenan Ayob. (2012).         Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publications.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan